Kategorier
Værktøjer & Materialer / Seksuel chikane

Humor pÃ¥ arbejdspladsen – hvor gÃ¥r grænsen?

Humor, der får alle med, styrker arbejdsfællesskabet.

Når vi har det sjovt sammen på jobbet, bliver vi også bedre til at samarbejde, vi bliver mindre stressede og mindre syge. Humoren er med til at binde vores arbejdsfællesskab sammen, og alt i alt bliver arbejdspladsen bare bedre, når vi også kan have det sjovt sammen. Men for at få alle gevinsterne af humor på arbejdspladsen, kræver det, at alle trives med den måde, der bliver lavet sjov på. Sagt med andre ord: Humor der får alle med, styrker arbejdsfællesskabet!

Det gode arbejdsmiljø med høj trivsel og stærke fællesskaber kommer altså ikke kun af hæve-sænke-borde, hjælpemidler eller personalepolitikker – inkluderende humor er også en vigtig del af en velfungerende arbejdsplads. Der er mange fordele ved, at vi kan grine sammen med vores kollegaer, og du kan bruge dem som gode argumenter til, hvorfor du vil sætte humor på dagsordenen på din arbejdsplads:

  • Humor løfter stemningen og binder arbejdspladsen sammen – den hjælper os med at skabe gode relationer til vores kollegaer.
  • Vi har nemmere ved at forstÃ¥ og stole pÃ¥ hinanden, nÃ¥r vi har grint sammen. Det gør det ogsÃ¥ nemmere at skulle samarbejde om et fælles mÃ¥l.
  • Humor skaber et bedre arbejdsmiljø med mindre stress og sygdom. Det er bevist, at mennesker, som har det sjovt pÃ¥ arbejdet, bliver mindre syge, og de bliver ogsÃ¥ hurtigere raske.
  • Udover at styrke sammenhold, produktivitet og læring, kan humor ogsÃ¥ være en mental pause i en hÃ¥rd arbejdsdag. Vi kan bruge humor til at skabe overskud i en travl hverdag.

Humor er en vigtig del af vores hverdag, også på arbejdspladsen. Som tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant kan du være med til at sørge for, at humoren er inkluderende over for alle, så den bliver ved med at styrke fællesskabet fremfor at skade det. I guiden her får du konkrete redskaber til, hvordan du gør det.

FIU-Ligestilling
2023