Kategorier

Simon – pædagog

Fulde navn: Simon Jensen

Fødselsår: 1995

Fagforbund: PLS – Pædagogstuderendes landssammenslutning

Uddannelse: Pædagoguddannelsen i Slagelse

Hvorfor valgte du at blive pædagog?

Før Simon startede på pædagoguddannelsen, arbejdede han på et lastbilsværksted. Ved siden af sit arbejde på værkstedet begyndte han at tage aftenvagter på et specialpædagogisk bofællesskab for unge med autisme. I bofællesskabet fandt Simon glæden ved at arbejde med mennesker og gøre en forskel i deres liv.  ”Efter at have arbejdet der et halvt år var jeg solgt. Det var det jeg skulle, og jeg har ikke fortrudt det siden”. Simon elsker at gøre hverdagen speciel og unik for andre, og være med til at skabe værdi i deres liv.

Tiden på studiet

Simon er enormt glad for sin skole! Der er et stærkt sammenhold både i studiegrupperne, i Simons klasse og på tværs af uddannelsen. Han er glad for underviserne og synes at skolerne er god til at modtage elever. ”Der er masser hjælp at hente, og undervisningen er meget levende og praktisk orienteret”. Simon er også studenterambassadør, og tager rundt på gymnasier for at fortælle unge om pædagogfaget.

Arbejdet som pædagog

Simon synes at arbejdet som pædagog er enormt givende og meningsfuldt. Det er et alsidigt fag, hvor man både hjælper med praktiske hverdagsting, og støtter borgerne gennem svære perioder i deres liv. Simon føler ikke, at man udelukkende kan se arbejdet som pædagog som et arbejde, i hvert faldt ikke på samme måde som arbejdet på en lastbil. ”Man træder ind i andres liv og hverdag, det kræver enormt stor respekt for dem og deres privatsfære. Man skal være der for dem i tykt og tungt”.

Simon er ked af nogle af de fordomme der er om pædagogfaget. Han synes det er et af de vigtigste jobs, da næsten alle mennesker i Danmark møder en pædagog, i løbet af deres liv. Simon ved at der er meget mere faglighed i arbejdet end at skubbe en gynge. Man gør en kæmpe forskel i andres liv.

Livet som mønsterbryder

Simon synes at der er et meget rummeligt studiemiljø på uddannelse. I hans klasse er der én anden mand, men overtallet af kvinder påvirker ikke fællesskabet i hans hverdag. På praktikstederne kan han mærke større forskel, der er ofte kun kvindelige kollegaer, og det synes Simon er ærgerligt. Han mener at børn både har brug for mandlige og kvindelige rollemodeller, og det er vigtigt at der kommer flere mænd ind i pædagogfaget. ”Vi kan byde ind med noget forskelligt, og det er enormt vigtigt at få flere vinkler på arbejdet”. Simons venner fra værkstedstiden, kan også nogen gange undrer sig over hans valg, men ”det er ikke underligt, der skal også være mandlige pædagoger”.

Simons råd til andre, der overvejer at blive pædagog?

Hvis du er tvivl om det er noget for dig, skal du bare prøve det af. Tag et vikarjob ved siden og vær nysgerrig og opsøgende. Lad vær med at være bange for at stille spørgsmål, der er ofte et pædagogisk formål i arbejdet, som man måske ikke kan se, hvis man ikke kender faget. Go for it!