… misforstår og mistolker vi dagligt hinanden i stedet for at bruge forskellene konstruktivt og åbent til at skabe endnu bedre resultater sammen.
Bliv opmærksom på forskellene gennem et sjovt, udfordrende og debatorienteret kursusforløb – og vær med til at skabe bedre trivsel, bedre resultater og større diversitet i på din arbejdsplads. Hvad enten du er leder, tillids-m/k, arbejdsmiljørepræsentant eller medarbejder.
Det var en af de kursusdage, hvor vi talte om følelser på jobbet. Var de tilladt? JA, mente alle deltagerne – åbensindede og tolerante, som de var. Men da næste spørgsmål så lød: Viser du selv følelser på jobbet? Fik tonen pludselig en anden lyd, og mændene sagde klart fra: ”Nej, ikke mig”. Da vi talte videre om ’tårer’ – dét at græde – svarede en af de mandlige kursusdeltagere direkte: ’Hvis jeg kom til at græde på arbejdet, ville jeg blive nødt til at gå hjem resten af dagen’… så holdt han en pause og fortsatte: ’Og aldrig komme tilbage igen…’
Vi grinede alle af hans kommentar – og havde derefter en livlig debat om, hvilken plads følelser har jobbet – om de overhovedet har en plads – om de burde have en plads – og sidst men ikke mindst, hvordan de kan påvirke ens karriere og arbejdsliv.
Det, at vise følelser på jobbet, er bare en af de utallige forskelle, som findes på mænd og kvinder – og som viser sig (eller ikke viser sig) på forskellig facon, når vi er på arbejde.
Forskellene viser sig alle vegne – også selvom vi ikke tror det
I det hele taget er der uendelig mange uudtalte og ubevidste forskelle på mænd og kvinder, som dukker op, når vi arbejder sammen, taler sammen, tænker, reflekterer, problemløser, bruger ord, udtrykker os. Blandt andet tier kvinder stadig i forsamlinger, mens mænd styrer målrettet efter topjobbet. Forskellene har mange årsager og forklaringer – ikke mindst afhængig af, hvem vi taler med om temaet.
Uanset hvad forskellene skyldes – biologi, opdragelse eller begge dele – er det en stor, overset fordel for fagbevægelsens aktive at blive opmærksomme på, hvordan kønnet påvirker arbejdsmiljøet og trivslen.
Med større indsigt kan vi den enkelte tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant begynde at bruge de store fordele, der er ved diversitet (forskellighed) på arbejdspladsen. Og nej, det er ikke ønsketænkning! Utallige undersøgelser viser klart og tydeligt, at når mænd og kvinder sættes sammen på alle niveauer, bliver resultaterne – også bundlinjen – bedre, og folk bliver gladere.
Vi skal vide mere om hinanden – for der er meget at lære
Så – i hvilke situationer kan det f.eks. være en god ide at vide mere om forskellen på mænd og kvinder? Her følger en udvalgt top10 liste, som du kan lade dig inspirere af – og blive nysgerrig efter at vide mere om
1. Den måde, vi konkurrerer på
2. De ord, vi bruger, når vi formulerer os
3. De tanker, vi har om os selv
4. Den måde, vi søger job på
5. Det, der får os til at interessere os for en hjemmeside
6. Den måde, vi griber vores karriere an på
7. Hvad, vi tænker om teamarbejde
8. Hvordan, vi håndterer – og bruger – følelser
9. Hvordan, vi agerer i konflikter
10. Hvad, der stresser os
Alle punkterne er f.eks. vigtige at være opmærksomme på som mødeleder, mødedeltager, i teamarbejde, som projektchef, i forbindelse med rekruttering – lige fra stillingsannoncer til jobsamtalen… og i mange andre typiske arbejdssituationer.
Vil du vide mere?
Så meld dig til kurset: Styrk kommunikationen mellem mænd og kvinder på job.
Vi glæder os til at se dig torsdag den 28. januar til den første kursusdag, hvor vi introducerer dig grundigt til det samfundsrelevante emne.
Statistikkerne viser, at flere kvinder end mænd nu tager en længerevarende uddannelse – også inden for f.eks. økonomi og jura. I det hele taget sidder kvinderne længere på skolebænken end mænd – det viser sig bare ikke i karrierestatistikkerne. Og det er synd – ikke kun for kvinderne men også for mændene og alle de organisationer, herunder fagbevægelsen, som går glip af masser af ressourcer ved ikke at udnytte både mænds og kvinders fulde potentiale, når de arbejder sammen. Der er brug for en holdningsændring – nogle nye briller – i Danmark, så vi kan skabe mere sammen. Til gavn for både arbejdspladser og hele landet.