Kategorier

Chefen ville trække mig i løn: Så sagde jeg stop

Af Britt Schmidt Andersen, receptionist og tillidsrepræsentant

For mere end tyve Ã¥r siden arbejdede jeg som sommertjener pÃ¥ en restaurant i Skagen. Jeg svingede pizzaer og fadøl gennem restauranten pÃ¥ 15-16 timer lange vagter, kom igennem dagen pÃ¥ cola, fordi der ikke var tid til at spise, og fandt mig i at chefen sad i et hjørne og gloede – ligegyldigt hvor travlt der var, mens vi piger (for vi var kun piger) styrtede rundt i de rygløse bluser, som var populære dengang i starten af 00’erne. Det fik jeg 95 kroner i timen for, og jeg elskede mit arbejde! Det var sjovt, der var fart pÃ¥ og restauranten var populær.

Hver aften skulle jeg tælle min pung op. Når jeg havde gjort det, skrev chefen en slip ud fra kasseapparatet, hvor der stod, hvor mange penge mit tjenernummer havde omsat for. Jeg måtte aldrig se slippen, før jeg havde afleveret mit tal, tænk hvis jeg snød! En dag manglede der penge i min tjenerpung, fordi nogle gæster var gået fra regningen. Løsningen på det var, at jeg skulle betale differencen ud af min løn. Lige der fik jeg nok. Og jeg var heldig – min far arbejdede for en organiseret fagforening. Og for første (og sidste) gang ringede jeg efter min far i en jobsituation. Han tog en venskabelig snak med chefen, og det hele løste sig i mindelighed. Fordi jeg slog i bordet, og fordi jeg vidste, hvor jeg skulle søge hjælp.

Hotel og restaurationsbranchen er stadig et sted, hvor man skal se sig for. Der er ikke den store tradition for at organisere sig, og det gør at det er en branche, hvor man let kan komme i klemme, fordi man ikke kender sine egne rettigheder. I Frederikshavnsområdet findes der ca. 600 fuldtidsbeskæftigede personer i branchen – hertil kommer et endnu større antal af deltids beskæftigede. Men kun ca. 250 personer er medlemmer af 3F, der som fagforening dækker området. For mange er ikke organiseret i den fagforening som dækker branchen i vores kommune, og har dermed ikke en reel chance for at finde hjælpen, hvis den er nødvendig.

Det skal der gøres noget ved.

Og første skridt må være at samle de som i det mindste har taget stilling til at være organiseret i en rigtig fagforening, så vi kan sparre og erfaringsudveksle. Vejen til en bedre arbejdssituation for medarbejderne i branchen er at kende til de muligheder og rettigheder man har som lønarbejder. Derfor starter vi nu en brancheklub for medarbejdere, som arbejder i Hotel og Restaurationsbranchen i 3F Frederikshavn. Du kan finde brancheklubben på Facebook: https://www.facebook.com/groups/330491314965074