Blå Bog
- Kvindernes blå bog 2015
- Abdallah, Simona
- Abdol-Hamid, Asmaa
- Abel, Vibeke
- Ahmed, Uzma
- Alexandersen, Christine Dreyer
- Alulong, Graciela
- Andersen, Anja
- Andersen, Anja Cettia
- Andersen, Lene Rachel
- Arcel, Libby Tata
- Asserhøj, Helle Rahbæk
- Bagge, Pernille Vigsø
- Bancsi, Karin
- Banerjee, Nina
- Bargejani, Yee – Mei Yip (Mimi)
- Bellaoui, Annette Sørensen
- Bévort, Pernille
- Bjerke, Nanna Kalinka
- Birdi, Esma
- Bjørnestad, Solveig
- Blaakilde, Anne Leonora
- Bogner, Margrethe
- Boisen, Anja
- Bom, Mette
- Borchorst, Anette
- Borle, Samsam
- Bouylud, Hafida
- Brandstrup, Kirsten
- Brejnholt, Annette
- Bruun, Marianne
- Bundgaard, Rita Claumarch
- Busk, Line
- Busk-Jensen, Lise
- Cawood, Sarah Højgaard
- Cekic, Özlem Sara
- Chodavarapu, Lone
- Christensen, Anette Holst
- Christensen, Anna–Margrethe
- Dalsgaard, Thea
- Dickow, Tina
- Eckhardt, Vera
- Ejlertsen, Vibeke Franziska Linnemann
- Enghoff, Tina
- Eriksen, Birgitte Gussenhoven
- Ernstsen, Thyra
- Faldborg, Hanne
- Feldthaus, Christine
- Fink, Karen Julie
- Fjellerup, Eva
- Flensted–Jensen, Elisabeth
- Frank, Lis
- Frank, Nina
- Fríðriksmørk, Annita à
- Frobenius, Mette
- Frøkjær, Cecilie
- Førde, Janice Goodson
- Garde, Karin
- Geinitz, Marita
- Gocotano Jean
- Gomard, Kirsten
- Gregorius, Trine
- Gyldenklev, Britta Kulmbach
- Gaarde-Fink, Mette
- Hallberg, Karen
- Hammond, Aleqa
- Hansen, Bente
- Hansen, Jette Anne-Marie
- Hansen, Lise Lotte
- Hedlund, Susan
- Helth, Hanne
- Helweg-Larsen, Karin
- Henningsen, Inge
- Henriksen, Inge Skjoldager
- Hentze, Turið Debes
- Hilman, Mette
- Hoeck, Susanne
- Holck, Matilde Sonali
- Holm, Gretelise
- Holmfjord Lisa
- Holt, Helle
- Holt, Janne AzizA
- Holten, Emma
- Høgsted, Rikke
- Højbjerg, Rushy Rashid
- Højlund, Gertrud Thisted
- Isaksen, Kiista P.
- Jacobsen, Anne-Marie
- Jensen, Linda
- Jógvansdóttir, Sonja J.
- Juric, Zumreta
- Jørgensen, Vibeke
- Khankan, Sherin
- Kindberg, Mette
- Kirkegaard, Charlotte
- Kokholm, Anette
- Korczak, Jane
- Kragelund, Minna
- Krøjer, Jo
- Kærn, Simone Aaberg
- Laneth, Pia Fris
- Larrain, Paula
- Larsen, Joy Cathrine Okoye
- Larsen, Jytte
- Larsen, Karoline H.
- Larsen, Nora
- Larsen, Tove
- Laudrup, Camilla
- Lilleør, Kathrine Bang
- Lomholt, Trine Nybo (tidl. Colding)
- Lorentsen, Conni
- Mahler, Rebekka
- Manniche, Mai
- Mau, Anne
- Michelsen, Anne Dorte
- Mols, Kirsten
- Moustgaard, Ulrikke
- Munksgaard, Birgitte
- Møller, Anna Margrethe
- Narup, Asii Chemnitz
- Neujahr, Bodil
- Nielsen, Jytte
- Nielsen, Lisbeth
- Nielsen, Trille Bodil
- Olsen, Bente Marianne
- Otto, Bodil
- Otzen, Dorit
- Pedersen, Anette Steen
- Pedersen, Marion
- Pedersen, Tove Møller
- Petersen, Jean (født: Makwecha)
- Petersen, Marianne Vind
- Petersson, Birgit
- Philip, Anja
- Poole, Chris
- Posselt, Fanny Holm
- Poulsen Helle
- Poulsen, Odile
- Precht, Kirsten
- Rademacher, Julie
- Rasmussen, Anne Vang
- Rasmussen, Christel
- Rasmussen, Nell
- Rasmussen, Nina Tin
- Riazi, Nahid
- Riebnitzsky, Anne-Cathrine
- Riis, Anne-Grethe Bjarup
- Risgaard, Lizette
- Rye, Sofie Klokkerholm
- Schelin, Mathilde
- Schmidt, Solveig
- Schwartz, Karin
- Sjørup, Karen
- Skjerbæk, Helle
- Skovdal Høi, Christina
- Stampe, Zenia
- Staunæs, Dorthe
- Stig, Benthe
- Stærke, Marie
- Svendsen, Lotte
- Søndergaard, Sanne
- Sørensen, Susanne Kriegbaum
- Tellier, Siri
- Thomsen, Britta
- Thomsen, Brynhild
- Thorbek, Jytte
- Thorsen, Mira C. Skadegaard
- Thygesen, Anna
- Tin, Ida
- Troest, Karin
- Villumsen, Lisbeth
- Voergård-Olesen, Rikke Karen
- Voetmann, Vibe Klarup
- Wallevik, Katrine
- Warring, Anette
- Winther-Jensen, Lise
- Wolthers, Anette
- Wulff, Ellen
- Zafar, Yasamin
- Aalund, Pernille
- Aamand, Kristina (tidl. også Abu-Khader)
Hansen, Ditte
Født: 1970
Sted: København
Uddannelse:
Uddannet skuespiller ved Skuespillerskolen ved Odense Teater i 1996.
Arbejde:
Fastansat på Odense Teater, 1996-97. Har siden opnået stor anerkendelse som en skuespiller, der mestrer en stor varietet af roller, fra de komiske i Cirkusrevyen (2006-14) til de mere alvorlige, bl.a. i sin meget roste rolle som Blanche i ”Omstigning til Paradis” på Det Kongelige Teater og i ”Kan trolden tæmmes” på Nørrebro Teater og ”Scener fra et ægteskab” på Folketeatret. Har haft flere roller i såvel film som TV- serier, bl.a. ”Far til Fire”, ”Oh Happy Day”, ”Parterapi” og ”I Hegnet” (satire DR2). Stod bag den anmelderroste monolog ”Bitterfissen”, som hun var med til at ombearbejde til opsætning på scene. Har skrevet tekster til Bornholmerrevyen, Nykøbing Falster revyen og Cirkusrevyen. Tekstforfatter og skuespiller i DR Radio P2’s satire-program ”I Hegnet”. I samarbejde med Louise Mieritz forfatter til teaterstykket ”Mågens” på Nørrebro Teater, og til TV-serien ”Ditte & Louise” til DR.
Udgivelse/udmærkelse:
Robert-nomineret for bedste hovedrolle for sin medvirken i TV satire serien ”I Hegnet”, 2013; nomineret til Zulu Comedy Award 2011 for ”Bitterfissen”; Lauritzen-Prisen 2009 for ”fremragende kunstnerisk præstation på den danske teaterscene”; nomineret til Reumert for Helena i ”En Skærsommernatskomedie”, 2009; årets Dirch 2003 – Bedste revyskuespiller.
Begrundelse:
Ditte Hansen (DH) har med Bitterfissen givet et levende, humoristisk og troværdigt kritisk billede på nutidens kvinde- og moderrolle. Hun spidder på eminent vis kønsarbejdsdelingen og de forventninger, der er til kvinden i dag. DH formår at servere tørre statistikker om uligestilling som stand-up comedy og kan derfor også kommunikere budskabet ud til et bredere publikum. Denne særlige evne – at kombinere teori/tørre tal med stand-up – er særegen og vidner både om stor seriøsitet, stort engagement og en livlig fantasi.
DH deltager løbende i den danske ligestillingsdebat. Også her er hun svær at bide skeer med. Derom vidner et interview i Politiken om monologen ”Bitterfissen” den 02.10.08. Af I Byen’s satiriske interviewer ”Djævelens Advokat” bliver hun f.eks. stillet følgende spørgsmål: ”Måske skal vi snakke om, at I slet ikke er kvinder nok til at få børn, hvis et par lortetunge bleer kan slå jer så meget ud af kurs?” hvortil DH svarer: »Der tror jeg, du har en pointe. Der har vi simpelthen brug for mændene til at række os en hjælpende hånd. For eksempel i seks måneder, du ved – halvdelen af barselsperioden. Så har vi også meget mere at snakke om bagefter«.
DH får også med stort held sat fokus på mandsdominansen indenfor kunst- og teaterverdenen, hvor hun bl.a. spørger, hvorfor den kunst – litteratur, teater m.m. – der omhandler kvindeliv, anses for at være mindre interessant og mindre værdifuld som kunst. DH formår i sin humoristiske tilgang at være kritisk over for både manderollen og kvinderollen og kan på blændende vis italesætte dobbeltmoralen i begge kønsroller.
DH har i øvrigt også opnået stor anerkendelse som en skuespiller, der kan spille mange forskellige slags roller. Hun er en kunstner, vi kan forvente mange spændende oplevelser med